woensdag 19 augustus 2009

Het laatste Blog bericht voor de beklimming

Na de sauna van gisteren werd het al snel duidelijk dat het niet laat zou worden. Na nacht van zware regenval, hagel en onweer hebben we om 08h00 van heerlijk ontbijt genoten. Het is weer eens duidelijk geworden dat wij de slimste waren. De gordijnen zijn namelijk erg dun. Ongeveer net als vitrage (of zoiets). Wij hebben gisterenavond onze ramen afgeplakt met rugzakken en ducktape. Als enige geen last gehad van het onweer en de bijbehorende lichtflitsen.

Om 09h00 zijn we vanuit het dorp vertrokken. Een aantal puppy honden volgde ons al snel, op zoek naar voedsel. Als snel vroegen wij ons af hoever ze ons zouden volgen. Nou die kleine rakkers gingen mee tot de top en terug. Soms hielp onze gids ze over moeilijke stukken.
De eerste stuk van de wandeling ging volgens de gidsen veel te goed, dus halverwege gaven ze de verassing om van de weg af te gaan en direct door de weilanden naar de top toe te lopen. Stijgingspercentage van 60 procent.... een echte kuiten bijter.....pfffff iedereen heeft het gehaald en we kunnen beide goed met de snelheid van de groep meekomen. Om 15h00 waren wij terug in de stad en hebben we gelunchd. Iedereen is nu spullen aan het huren en ik (Kim) zit alleen in de "internet shop" dit bericht te typen. Onze gear is gisteren al goed gekeurd, en hebben allebij alleen een ice-axe nodig. Matthijs haald deze nu. Vanavond spullen pakken en dan morgen de bult op... Vanaf morgen hebben wij dus ook geen internet meer, en kunnen wij alleen via twitter updaten. Dit schijnt goed te werken.

Morgen gaan we naar een grote hut op de berg, en zal het voornamelijk acclimatisatie zijn.

Het dorpje hier is volledige gecontrolleeerd door de maffia. Dit merk je overal aan. Er lopen hier burger over straat met pistolen en er rijden veel te dure auto met geblindeerde ramen rond. We zijn al een aantal klerenkasten tegen gekomen, die je beter te vriend kan houden... maar ja vriendelijk lachen is er hier ook niet bij. Mensen denken hier dat als je lach je iets verbergt, en zullen ze je niet snel vertrouwen. De trip die we doen maakt het daarom erg uniek en speciaal. Er zijn namelijk maar weinig bedrijven in de wereld die deze trip kan organiseren, omdat je de relatie met de locals nodig hebt. Gavin ( de directeur die deze trip organiseerd ) is tevens aanwezig. Het is leuk om al zijn klim ervaringen te horen. Speciaal die van MT Everest en andere hoge bergen.

Bedankt voor jullie leuke reactie's en interesse. Het geeft ons een goede motivatie om het beste uit deze trip te halen. Hopelijk de top van Mt. Elbrus.

Kim en Matthijs

p.s. Er staan nieuwe foto's op de website.

1. Hoi Kimski en Matthijsski,

Schitterende uitzichten zeg, dat beloofd wat!
    Bevalt de nieuwe uitrusting? Goed te horen dat jullie 'goedgekeurd' zijn.
    Lopen je E-schoentjes lekker?
    Nou je zal ze nodig hebben zo te zien.
    Misschien als je dit leest, heb je de top al gehaald... we gaan ervan uit.

Heel veel succes en geniet van de overwinning.
    (hoe dan ook).

High five,

Liz

2. Lieve helden,

Het duurde even voordat het bericht doorkwam, maar jullie hebben het gehaald!! GEWELDIG.
    Het zal wel super zwaar geweest zijn.
    Heel even was ik toch bang dat een lawine jullie te pakken had, want je zou denken dat er meteen een feestelijk bericht getwitterd zou worden....
    Maar de vermoeidheid eist natuurlijk ook zijn tol. Ik ben blij jullie de 30ste weer te kunnen zien.